نکات مهم برقکاری

در این وبلاگ می توانید اطلاعات آ»وزشی درباره تاسیسات ساختمانی مشاهده کنید.

این ساعت بسیار سریع و بیش از حد خشمگین است
ساعت مچی چیست؟
سری قابل توجه: Rolex Sky-Dweller Review
5 مارک گران قیمت ساعت
کوالکام سازگاری Wear 3.0 را تأیید می کند
بهترین کیف های کار مردانه
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

نکات مهم برقکاری

انجام دادن درست و اصولی هر کاری یکی از مهم ترین شرایط فراهم کردن نتیجه ی دلخواه می باشد. انجام دادن درست و اصولی هر کاری یکی از مهم ترین شرایط فراهم کردن نتیجه ی دلخواه می باشد. در این مطلب نیز برخی از نکات مهم و ضروری که در این زمینه باید به طور کامل مورد توجه برقکاران قرار بگیرد، بیان شده که امیدواریم برایتان سودمند واقع شود.


سیم کشی و یا به اصطلاح برقکاری ساختمان ، برخلاف چیزی که همیشه تصور می شود ، امری کاملا تخصصی است . چه بسا اگر سیم کشی ساختمان به هر دلیلی اشتباه انجام شود ، در تمام طول عمر استفاده از ساختمان ، ساکنین را با زحمت مواجه می سازد ، مثلا تصور کنید که به علت عدم مهارت سیم کش یا برقکار ساختمان ، پریز در نقطه ای نصب گردیده که اگر کنار آن تختخواب قرار گیرد ، دیگر نمی توان به آن به سهولت دسترسی داشت . این عامل به خودی خود ، سبب نارضایتی ساکنین خواهد شد.



اصول اولیه سیم کشی پذیرایی

در طراحی ساختمان اتاق پذیرایی فضایی است که افراد خانواده ساعاتی را دورهم در این مکان می گذرانند و مهمان ها نیز این قسمت از خانه را قبل از هر مکانی خواهند دید به این ترتیب سیم کشی و برق رسانی به پذیرایی اهمیت بسیار زیادی دارد.

نصب کلیدها و پریزها در پذیرایی باید طبق استاندارد و به صورت کاملاً مجزا انجام شود و با سیم هایی به قطر۲ و نیم به جعبه فیوز برسد. برای ارتباط پریزها نیز به طور معمول می توان از اتصال سیم های یک پریز برای پریز بعدی و یا از ترمینال استفاده کرد.


کلیه تجهیزات برقی اعم از کلیدها ، پریزها، سیمها و....... بایستی از نوع استاندارد استفاده شوند.
سیمهای مورد استفاده بایستی از نوع NYA یا NYAF وکا بلهای اصلی  از نوع NYY انتخاب شوند.
کلیه سیمها وکابلها ازداخل لوله های مخصوص آن عبور داده شده و یک تکه وفاقد زدگی باشندو صورتیکه مسیرسیمها عبوری از کف باشد، بایستی ازلوله های فولادی یا پلاستیکی صلب استفاده گردد.
عملیات سیم کشی پس از اتمام کار گچ کاری انجام گرفته وحجم سیم ها و کابل ها نبایستی بیش از 3/2 قطر لوله را اشغال نمایند.
در صورت نیاز به استفاده از کابلهای زیر گچی فاصله از محل انشعاب تا مصرف کننده نبایستی بیش از 5/1 متر باشد.



بارهای بزرگ در برق کشی ساختمان

برای تغذیه بارهای بزرگ خانگی مثل اجاق برق، آبگرمکن برقی، ماشین لباسشویی، ماشین خشک کن، ماشین آشغال خورد کن، ماشین ظرفشویی و تهویه مطبوع از انشعاب ها جداگانه استفاده می کنیم. اندازه انشعاب و وسیله حفاظتی براساس ظرفیت وسیله انتخاب می شود.

کنترل این گونه بارها توسط کلید ها که در نزدیکی وسیله قرار می گیرد انجام می شود و حفاظت توسط فیوز ها یا دژنکتور های مینیاتوری واقع در تابلو فیوزها انجام می شود.





مراحل لازم برای برق کشی ساختمان و نصب کلید و پریزها بر روی دیوار چیست؟

تهیه ی نقشه: با استفاده از یک نقشه ی دقیق شخص برقکار می تواند با سرعت و دقت بیشتری کار را به انجام رساند و لازم است که یک نقشه ی الکتریکال، بر اساس استاندارد های تعیین شده در خصوص سیم کشی ساختمان تهیه گردد تا مشخص شود که در کدام قسمت نیاز به کلید و پریز خواهد بود.

خط تراز: با استفاده از این خط، مطابق با استاندارد ها و نقشه و با توجه به فاصله ی لازم از کف زمین تا محل نصب کلید ها، دیوار را نشانه گذاری می کنند تا مشخص شود که در کدام نقطه باید کنده کاری انجام شده و در نهایت کلید ها و پریز ها با دقت کامل در فضای تعبیه شده ی روی دیوار نصب گردند.

در هنگام سیم کشی ساختمان، برای انجام دادن کنده کاری روی دیوار به منظور جای دادن لوله برق و قوطی کلید ها لازم است که با حفظ نکات ایمنی و تخریب نکردن دیوار، با ظرافت کامل و توسط ابزار های پیشرفته ی مخصوص برای این کار نظیر شیار زن، چکش برقی هلیتی و …. مکان مورد نظر را تراش داد و یک اندازه ی خاص برای قرار دادن کلید و پریز ها به دست آورد.

در مرحله ی بعدی برق کشی، قوطی های لازم در داخل دیوار و در شیار ایجاد شده قرار داده می شوند و پس از آن لوله های برق خرطومی، لوله برق پی وی سی یا … که برای عبور دادن سیم ها مورد استفاده قرار می گیرند، در جاهای مخصوص نصب می شوند. تمامی این کارها بر اساس نقشه ی مربوط به سیم کشی ساختمان است و در این جاست که اهمیت داشتن یک نقشه ی دقیق مشخص می گردد.

در مرحله ی پایانی شخص برقکار عملیات اصلی را انجام می دهد و با استفاده از ابزاری به نام فنر سیم کشی، انواع سیم های لازم برای برق، تلفن و آنتن را از داخل لوله ها عبور داده و به کلید و پریز ها وصل می کند و ارتباط آن ها را نیز با جعبه فیوز مقدور می سازد.


مبانی سیم کشی ساختمان چقدر پیچیده است ؟
در واقع نمی توان آن را پیچیدگی نامید ، اما نکاتی در سیم کشی نهفته است که می تواند اساس برقکاری ساختمان را به کلی متحول کند. تاکید اساسی ما همواره بر یک نکته است : “سیم کشی بر اساس نقشه مهندسی”

همیشه نقشه در اولویت اول قرار دارد ، در مرحله بعد با توجه به قوانین موجود می توان عمل کرد ، برخی این قوانین نیز عبارتند از :

ارتفاع تمام کلیدهای روشنایی : ۱۱۰ تا ۱۲۰ سانتی متر
ارتفاع پریز در آشپزخانه ۶۰ و ۱۲۰ سانتی متر
ارتفاع پریز در حمام ۱۲۰ سانتی متر
ارتفاع کلید کولر ۱۳۰ سانتی متر
کلید ها باید در ساختمان به وسیله لیزر یا شلنگ تراز لول شوند.


نکات مهم در برق کشی ساختمان
برای برآوردن مقاصد ذکر شده در بارهای کوچک و بزرگ برق کشی ساختمان توجه به  نکات زیر بسیار با اهمیت است:

در طراحی برق کشی ساختمان ، انشعاب وسیله حفاظت و کنتور باید با ظرفیت کافی انتخاب شوند تا با توجه به افزایش آنی بار الکتریکی خانه، موجب افت ولتاژ غیر قابل تحمل یا قطع غیر ضروری وسایل حفاظتی نشوند.

در طراحی برق کشی ساختمان، باید سیم های انشعاب داخلی با اندازه های مناسب انتخاب شوند. با اینکه در انشعاب های کم اهمیت از سیم 1.5 استفاده می شود در بسیاری از تاسیسات خانگی امروزی کوچکترین سیم مورد استفاده 2.5 است.

در سیستم برق خانگی، تعداد انشعاب های داخلی باید به طور مناسبی انتخاب شود، تا به علت سوختن یک فیوز قسمت بزرگ یا همه خانه در تاریکی و بی برقی فرو نرود. هر چه تعداد انشعاب ها بیشتر باشد ضریب اطمینان افزایش می یابد لیکن هزینه نیز بالا می رود.

در سیستم برق خانگی، تعداد پریزها باید طوری انتخاب شود که استفاده از سیم های رابط لازم نباشد.
در طراحی برق کشی ساختمان، تعداد چراغ ها باید با میزان نور لازم در قسمت های مختلف خانه تناسب داشته باشد و کلید های کنترل آنها باید در مناسب ترین نقاط نصب شوند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.