۹ اشتباه رایج در لوله کشی فاضلاب،سردوگرم،تهویه مطبوع

در این وبلاگ می توانید اطلاعات آ»وزشی درباره تاسیسات ساختمانی مشاهده کنید.

این ساعت بسیار سریع و بیش از حد خشمگین است
ساعت مچی چیست؟
سری قابل توجه: Rolex Sky-Dweller Review
5 مارک گران قیمت ساعت
کوالکام سازگاری Wear 3.0 را تأیید می کند
بهترین کیف های کار مردانه
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰۳

۹ اشتباه رایج در لوله کشی فاضلاب،سردوگرم،تهویه مطبوع

۹ اشتباه رایج در لوله کشی فاضلاب،سردوگرم،تهویه مطبوع

در این مطلب که از یک سایت دیدم سعی کردم که آن را دوباره بازنشر کنم و مواردی که به نظر مهم می امد را برای شما به اشتراک بگذارم.
۹ اشتباه رایج در لوله کشی فاضلاب،سردوگرم،تهویه مطبوع

الف- اتصال لوله های جمع کننده آب باران به فاضلاب شهری یکی از اشتباهاتی است که در اجرای تاسیسات انجام می‌شود و البته غیرقانونی است.

برای جمع آوری آب باران در ساختمان ها می بایست یک لوله مجزا از پشت بام تا چاه جذبی قرار داده شود و در مسیر هیچگونه انشعابی نداشته باشد، دلیل این کار تامین آب های زیرزمینی از طریق آب باران است.

اتصال فاضلاب ساختمان در مسیر آب باران می تواند باعث انتشار بوی بد در هنگام بارندگی در ساختمان شود، چون در هنگام بارندگی آب زیادی وارد لوله ها میگردد که باعث تخلیه سیفون ها می شود.

همچنین شبکه فاضلاب شهری در باران های شدید گنجایش جابجایی آب باران تمام ساختمان ها را ندارد با مشکل روبرو میگردد.

ب- برای لوله های آب باران مجاز به استفاده از لوله های منقطع مثل پوش فیت نمی باشیم و بهترین گزینه لوله های پلی اتیلن یا لوله پلیکا با ضخامت کافی می باشد.





۲-اصول مهم در استفاده از لوله های پوش فیت


در بیشتر پروژه های ساختمانی که برای جمع آوری فاضلاب از لوله های پوش فیت استفاده میگردد اصول مهم در برش کاری، بست زدن و  هم مرکز بودن اتصالات نسبت به یکدیگر رعایت نمی شود.

برای برش لوله ها پوش فیت باید از ابزار مخصوص آنها استفاده کرد، همچنین بعد از برش باید پخ خورده شود که در هنگام قراردادن اتصالات داخل یکدیگر به اورینگ اتصالات آسیب وارد نگردد.

نکته بسیار مهم در لوله کشی پوش فیت بست زدن به اندازه کافی می باشد.

اتصالات پوش فیت به راحتی داخل یکدیگر حرکت می‌کند و نیز به راحتی از یکدیگر جدا می شوند حتما باید روی تک ‌تک اتصالات بست زده شود که البته به این نکته توجه نمی‌شود و همچنین باید از زدن بست در قسمت سوکت اتصالات خودداری کرد به دلیل اینکه بست باعث تغییر شکل سوکت و ایجاد نشتی می‌گردد.

نکته مهم دیگر این می باشد که باید اتصالات طوری داخل یکدیگر ثابت شوند که هم مرکز باشند، کج قرار گرفتن اتصالات داخل یکدیگر باعث خراب شدن اورینگ و احتمال نشتی میگردد.

لوله های پوش فیت در قسمت رایزر ها نیاز به آهن کشی و بست دارند که این یکی دیگر از نکاتی است که به آن توجه نمی‌شود.



۳-استفاده از لوله های پلی پروپیلن برای آبگرم و سیستم گرمایش یک اشتباه بزرگ است

استانداردهای دمایی استفاده از لوله‌های  ppحدود ۶۵ درجه است، اگرچه دمای بالاتر از این محدوده را نیز می تواند تحمل کند اما در دراز مدت این لوله‌ها در قسمت اتصالات دچار مشکل می‌شوند.

برای حل مشکل بهتر از لوله های پنج لایه یاpex  در سایزهای کم و یا از لوله های گالوانیزه در سایزهای بزرگ (مانند رایزرها) استفاده کرد.




۴-عدم استفاده از لوله و اتصالات پنج لایه یا pex al pex برای سیستم های سرمایشی چیلر و فن کوئل

در ساختمان هایی که سیستم سرمایش و گرمایش فن کوئل است در بخشی از سال در لوله های منتهی به فن کوئل ها جهت سرمایش آبسرد عبور می‌کند و در بخشی از سال جهت گرمایش آب گرم عبور می‌کند و این تغییر دما در اتصالات لوله های پنج لایه باعث انقباض و انبساط می‌گردد که معمولا بعد از چند سال اتصالاتی که دسترسی به آنها وجود ندارد دچار نشتی های جزئی می گردند.

بنابراین بهتر است برای سیستمهای چیلر و فن کوئل از لوله های فولادی با اتصالات جوشی استفاده گردد و برخلاف آنچه که گفته می شود این اتصالات دچار پوسیدگی می‌شوند در صورتی که به درستی اجرا گردند و عایق‌بندی خوب انجام شود سیستم عمر طولانی خواهد داشت.


۵- عدم استفاده از ونت اصولی در سیستم فاضلاب

در لوله کشی فاضلاب ساختمان ونت نقش مهمی در جلوگیری از انتشار بو در ساختمان را دارد.



اجرای ونت شامل چند مورد می باشد که شما باید به آن توجه کنید :

۱- انتهای رایزرهای عمودی به پشت بام هدایت شوند دلیل این کار این می باشد که در مسیر لوله های عمودی جریان هوا وجود داشته باشد.

۲- لوله های تخلیه روشویی زیر سقف به سیفون های توالت یا کفشور متصل گردند و از طرف دیگر (بالا) به لوله ای که فقط به عنوان رایزر ونت ( در این لوله ها آب جریان ندارد) متصل گردد و این کار باعث می گردد در لوله ها جریان هوا وجود داشته باشد و در زمان عبور آب با جریان زیاد از تخلیه سیفونها جلوگیری کند .

۳- روش دیگر که به آن full vent گفته می‌شود، رایزر عمودی ونت علاوه بر اتصال به تخلیه روشویی ها به طور مجزا و مستقیم به کلیه سیفونها متصل می‌گردد و روش مطمئن تر برای جلوگیری از تخلیه سیفون ها در زمان عبور آب با جریان زیاد در سیفون ها می باشد.



۶-عدم لوله کشی سرد و گرم تو کار به صورت افقی روی دیوار

در سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه برای ارتباط لوله کشی بین مصرف کننده های مختلف مثل ماشین ظرفشویی، لباسشویی و سینک می‌بایست لوله هایی کشیده شود.

در این لوله کشی نکته مهم این است که به هیچ عنوان نباید این ارتباط لوله کشی به صورت افقی انجام گردد چون بعد از تمام شدن کار احتمال سوراخ کاری روی لوله ها زیاد می باشد که باعث آسیب رسیدت به لوله ها می شود، همچنین به دلیل عبور لوله های افقی پشت کاشی و ریختن دوغاب سیمان پشت کاشی با مشکل مواجه می‌گردد.



۷-عدم عبور لوله های افقی فاضلاب از کف سرویس ها و آشپزخانه

لوله های تخلیه فاضلاب در سرویس نیاز است به صورت افقی حرکت کنند تا به رایزر برسد.

در صورتیکه این لوله‌ها از کف واحد عبور کنند روی آنها کف سازی و عایق رطوبتی می گردد که در آینده برای رفع ایرادات آن دچار مشکلات و تعمیرات اساسی خواهیم شد.

بنابراین بهتر است این لوله ها زیر سقف طبقه پایین عبور کند با این شرایط احتمال بروز مشکل در آینده کاهش یافته همچنین تعمیرات ساده‌تر کم هزینه تر خواهد بود.



۸- عدم استفاده از لوله‌های هوا کش مشترک بین چند واحد

این نکته خیلی مهم است که برای هواکشهای واحدهای مختلف یک آپارتمان از لوله مجزا تا پشت بام استفاده گردد، چون استفاده از لوله های مشترک علاوه بر انتقال بو بین واحد ها باعث انتقال صدا از یک واحد به واحد دیگر می‌گردد.



۹- جلوگیری از به وجود آمدن تله هوا در مسیر لوله کشی رادیاتور یا فن کوئل

در صورتی که لوله کشی رادیاتور به صورت سقفی انجام شود می بایست لوله کشی هر طبقه از سقف طبقه زیر عبور کند، اگر لوله کشی از سقف طبقه خود عبور کند هوا در تله ای می افتد و اجازه چرخش آب را نمی دهد.

البته در شرایط خاص که لوله کشی های رادیاتور به رایزر ها متصل می گردد می توان محل اتصال را زیر سقف همان طبقه  که لوله های رادیاتور متصل شده اجرا کرد،البته این راه نیاز به رعایت نکاتی را دارد و باید با دقت مسیری را انتخاب کرد که هیچ هوایی در مسیر ایجاد نگردد.

لازم به ذکر است که عبور لوله های یک واحد از واحد دیگر مشکلاتی مانند محدودیت در تغییرات داخلی در واحد های دیگر و … دارد که در آینده به وجود می آید و باید از آن جلوگیری کرد.

منبع:
https://www.danicenter.com/mistakes-in-plumbing/
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.