کاربرد لوله ها و لوله کشی ساختمان

در این وبلاگ می توانید اطلاعات آ»وزشی درباره تاسیسات ساختمانی مشاهده کنید.

این ساعت بسیار سریع و بیش از حد خشمگین است
ساعت مچی چیست؟
سری قابل توجه: Rolex Sky-Dweller Review
5 مارک گران قیمت ساعت
کوالکام سازگاری Wear 3.0 را تأیید می کند
بهترین کیف های کار مردانه
سه شنبه ۲۸ فروردین ۰۳

کاربرد لوله ها و لوله کشی ساختمان

سیستم های انتقال آب و فاضلاب، گسترده ترین خطوط لوله کشی آب و فاضلاب در شهرها و روستاها انتقال بهداشتی آب و فاضلاب در مکان های مختلف اهمیت بسیار زیادی دارد. 


این مسأله با مباحث و مشکلات زیست محیطی ارتباط نزدیکی دارد. آب قابل شرب مناطق مسکونی باید به شیوه کاملاً بهداشتی منتقل شود و لوله هایی که به منظور انتقال فاضلاب های صنعتی یا خانگی به کار می روند حتماً باید از مقاومت بالایی برخوردار باشند.

انواع لوله فلزی و لوله مانیسمان در سیستم های لوله کشی و تأسیسات انتقال آب و فاضلاب به کار می رفتند اما با بروز مشکلات فرآوان، نصب این لوله ها به تدریج منسوخ شد و به جای آن ها لوله پلی اتیلن ، لوله پوش فیت و لوله یو پی وی سی جایگزین شدند. لوله های پلاستیکی قادر هستند مایع فاضلاب و آب را در حجم های متفاوت به مکان مختلف حمل کنند.


برای آشنایی بیشتر با انواع لوله ها می توانید مقالت سایت تاسیسات سرویس را مشاهده کنید. برای ورود به مقاله انواع لوله ها و کاربرد آن در لوله کشی کلیک کنید.

انواع لوله

در مبحث لوله کشی و تاسیسات دو عبارت برای لوله وجود دارد. ایتدا بهتر است تفاوت این دو را بدانیم. واژه pipe جهت انتقال سیال از یک نقطه به نقطه دیگر به فاصله نسبتا زیاد و به منظور انتقال سیال استفاده می شود اما عبارت tube برای گردش سیال در داخل یک سیستم یا ماشین محدود به منظور انتقال انرژی و یا سیستم های ابزار دقیق مورد استفاده قرار می گیرد که عمدتا از جنس فولاد یا مس یا آلیاژهای آن هاست.به طور کلی می توان جنس لوله ها را به دو بخش فلزی و غیر فلزی تقسیم نمود.


تقسیمات جزئی لوله ها و کاربرد آنها به صورت زیر است.

لوله کشی آب ساختمان از جمله اموری است که اجرای درست و اصولی آن نقش مهمی در افزایش طول عمر ساختمان ایفا می کند. هر ساختمان با توجه به تعداد طبقات و نوع کاربری خود می تواند دارای لوله کشی های متفاوت باشد.

در تمام ساختمان ها اعم از مسکونی، تجاری، اداری، بیمارستان ها، هتل ها و … مسیر آب بعد از اینکه به کنتور متصل شد، به شیر آب قطع و وصل در ورودی ساختمان وصل می شود. به منظور لوله کشی ساختمان از لوله های مختلف استفاده می شود که هر کدام ویژگی ها و قابلیت های منحصر بفرد خود را دارند.


اگر به شمکلی در رابطه با لوله کشی برخورد کردید باید از کسی یا کسانی که خدمات تعمیرات لوله کشی آب و گاز را انجام می دهند کمک بگیرید.


لوله های فلزی

آهنی : 1-چدن (چدن داکتیل ،چدن خاکستری) 2-آهن کارکرده 3-فولاد (فولاد کربنی ،فولاد آلیاژ)
غیرآهنی: 1-سربی 2-آلومینیومی 3-مسی (برنجی ،آدمیرال) 4-روی


لوله های غیر فلزی

• 1-سیمانی 2-بتنی 3-پلاستیکی( پلیکا PVC ، پلی اتیلن PE ، پلی پروپیلن) 4-شیشه ایی 5-چوبی 6-فایبرگلاس 7-سفالی



طرز انجام لوله کشی فاضلاب

طرز انجام خدمات لوله کشی فاضلاب بسته به نوع لوله آن کاملا متفاوت است . در این جا ما سه نوع لوله کشی مختص لوله های چدنی ، لوله های پی وی سی و لوله های سیمانی شرح می دهیم.

لوله های چدنی : در لوله های چدنی قبل از انجام لوله کشی فاضلاب باید حتما کنترل کنیم که لوله شکسته نباشد. آزمایش شکستگی لوله های چدنی با اعمال ضربه امکان پذیر است. با چند ضربه و بررسی صدای حاصل از ضربه می توان به این موضوع دست یافت که لوله تا چه حد سالم می باشد.


لوله کشی فاضلاب – لوله های چدنی

لوله های پی وی سی : لوله های پی وی سی امروزه بسیار متداول است. چرا که اتصالات آن ها با چسب به سادگی ممکن است . اما نکته ای که سبب جالبی کاربرد این لوله ها می شود ، این است که این لوله ها با گرما قابلیت انعطاف پذیری پیدا می کنند و در صورتی که مانع کوچکی در راه باشد ، می توان کمی به لوله گرما داد و آن را به کمک اندکی فشار دادن و تغییر حالت با مسیر منطبق کرد.



کاربرد لوله ها

لوله های چدنی : جهت انتقال آب و فاضلاب در فشارهای کم استفاده می شود.

لوله های مسی : در سیستم های آب،فاضلاب،سوخت رسانی،روغن موتور و دستگاه های تهویه مورد استفاده قرار می گیرد.چون لوله مسی گران است کمتر در تاسیسات آب و فاضلاب استفاده می شود.لازم به ذکر است که مس قابلیت انتقال حرارت خوبی دارد.

لوله های سربی : فاضلاب ها ،هواکش ها،حمل مواد شیمیایی،تولید و بازیافت اسید سولفوریک،گازهای اسیدی،مواد شیمیایی خورنده و سودا از موارد استفاده از این نوع لوله هاست .

لوله های آلومینیومی : از این نوع لوله ها جهت سوخت رسانی،انتقال روغن در موتور هواپیماها(زیرا سبک است)،صنایع شیمیایی مخصوص در محیط های حاوی گازهایی مثل کلروآمونیاک یا اندرید سولفور و همچنین رسانیدن هوای خشک به دستگاه های ابزار دقیق استفاده می گردد .


همینطور می توانید از مقاله بهترین لوله برای لوله کشی کمک بگیرید و اطلاعات خود را بروز کنید.


انواع لوله کشی آب

لوله های پلاستیکی یا پلیمری : لوله های پلاستیکی یا پلیمری ، در لوله کشی قدری بیش تر انعطاف دارند و از این رو کار با آن برای لوله کش راحت تر است. در لوله های پلاستیکی ، باید به این نکته توجه داشت که این لوله ها ، در هنگام لوله کشی باید بدون آب باشند و از این رو باید جریان آب کامل قطع شود. چرا که وجود جریان آب در این لوله ها ، باعث می شود که دستگاه های اتو ( که به صورت حرارتی کار می کنند ) آسیب دیده و عملکرد لازم را نداشته باشند.


لوله پلیکاPVC: در برابر اسیدها وقلیا ها مقاوم هستند و برای دماهای بین 10تا60 درجه سانتیگراد و برای سیستم آبرسانی و فاضلاب مناسب اند.

لوله پلی اتیلنPE: برای سیتم های آبرسانی،فاضلاب،گازها در فشار کم در محدوده دمایی بین 50تا80 درجه سانتیگراد استفاده می شوند و در برابر اسیدها،قلیاها و حلال های ضعیف مقاوم هستند. لازم است بدانیم که برای گازرسانی باید از لوله های رده سنگین استفاده شود.

لوله پروپیلنPP: بیشتر در سیستنم های صنعتی و آبرسانی در محدوده دمایی 40تا140 درجه سانتی گراد بکار می روند و در مقابل اسیدها و مخلوط های اسیدی و نمک های عالی مقاوم اند.

جالب است بدانید هر سه لولهPVC،PE،PP به روش کشش سرد تولید می شوند.در کنار کاربرد و محاسن،لولهPP معایبی نیز دارند که در زیر به آنها اشاره می کنیم.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.