بهترین لوله ها برای لوله کشی آب ساختمان

در این وبلاگ می توانید اطلاعات آ»وزشی درباره تاسیسات ساختمانی مشاهده کنید.

این ساعت بسیار سریع و بیش از حد خشمگین است
ساعت مچی چیست؟
سری قابل توجه: Rolex Sky-Dweller Review
5 مارک گران قیمت ساعت
کوالکام سازگاری Wear 3.0 را تأیید می کند
بهترین کیف های کار مردانه
چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

بهترین لوله ها برای لوله کشی آب ساختمان

چه لوله هایی برای لوله کشی آب ساختمان مناسب هست؟

در این مطلب سعی کرده ایم که برای شما لیستی از بهترین لوله ها برای لوله کشی آب ساختمان را معرفی کنیم. همین طور به ویژگی های مهم آنها و نوع کاربرد انها در هر بخش لوله کشی آب در ساختمان خواهیم پرداخت.


تأسیسات لوله کشی، مهم ترین بخش شهرها و روستا به شمار می روند. امنیت و کارایی بالای تمام لوله هایی که در شبکه های لوله کشی نصب می شوند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. طبیعتاً لوله هایی باید برای این منظور انتخاب شوند که طول عمر بالایی داشته و بتوانند تا سال های طولانی در شبکه لوله کشی باقی بمانند. انواع لوله های مورد استفاده در لوله کشی و تأسیسات باید در برابر تغییرات شرایط محیط، پایدار بوده و خواص خود را حفظ کنند.




انواع لوله فلزی جزو لوله هایی هستند که تاریخچه طولانی تری در مقایسه با لوله های پلیمری نظیر لوله پلی اتیلن دارند. فرآیند تولید لوله فلزی و لوله مانیسمان در صنعت کمی پیچیده است؛ این لوله ها دیواره بسیار محکمی دارند و امروزه از فولاد مقاوم و ضد زنگ برای ساخت آن ها استفاده می شود. لوله های فلزی که در زمان های قدیم برای انتقال آب و فاضلاب استفاده می شدند به تدریج و در اثر گذر زمان دچار خوردگی شده و در نهایت تخریب می شدند.



بهترین لوله های مصرفی در تاسیسات آب و فاضلاب :

با ظهور مواد پلیمری، لوله های پلاستیکی نظیر لوله پلی اتیلن، لوله پوش فیت و لوله یو پی وی سی و لوله کاروگیت به بازار معرفی شده و در مدت کوتاهی توانستند به محبوبیت فوق العاده ای برسند، به طوری که مهندسان ترجیح می دهند از لوله های پلی اتیلن برای نصب در شبکه های انتقال آب و فاضلاب استفاده کنند.




لوله پلی اتیلن و لوله یو پی وی سی (u-PVC) در ابعاد و اندازه متنوع تولید می شوند و انتخاب هر یک از آن ها متناسب با پروژه لوله کشی و تأسیسات انجام می شود. این لوله ها دارای قطر و ضخامت گوناگون هستند و برای کار در فشارهای عملیاتی مختلف طراحی شده اند.

در حال حاضر لوله های پلاستیکی جزو رایج ترین لوله های انتقال دهنده آب و فاضلاب محسوب می شوند. انواع لوله پلی اتیلن دو جداره شامل لوله کاروگیت و لوله اسپیرال برای پروژه های عظیم آب و فاضلاب به کار می روند. انتقال بهداشتی فاضلاب توسط لوله های پلاستیکی امکان پذیر است.


برای لوله کشی آب و تاسیسات ساختمان می‌توان از انواع مختلف لوله استفاده نمود که در این بخش به اختصار توضیح داده شده و مزایا و معایب آن مرور می‌شود. لوله‌هایی که در لوله کشی ساختمان استفاده می‌شوند بر اساس جنس و تکنولوژی ساخت، خواص مکانیکی متفاوتی از خود نشان داده و بدین ترتیب در موارد مختلف استفاده می‌شوند.

انواع لوله را می‌توان به لوله‌ های فلزی و غیر فلزی تقسیم نمود. تقسیم بندی دقیق‌ تر بدین تریب است: لوله‌ های آهنی و فولادی گالوانیزه: از این لوله‌ها که از جنس آهن و فولاد به صورت گالوانیزه بوده می‌توان در بخش فاضلاب لوله‌کشی ساختمان استفاده نمود. از مزایای آن می‌توان به قیمت مناسب، تحمل فشار و مقاومت بالاست.




اما خوردگی زیاد، عدم انعطاف‌ پذیری و رسوب گیری زیاد این نوع لوله معایبی است که استفاده از آن را در لوله‌کشی ساختمان بسیار محدود کرده است و تقریباً می‌توان گفت که در کمتر موردی از آن استفاده می‌شود. لوله‌ های چدنی: از این نوع لوله که از جنس چدن ساخته می‌شود نیز در قسمت فاضلاب لوله کشی ساختمان استفاده می‌شود.

از مزیت‌ های آن می‌توان به قیمت ارزان، مقاومت بالا و فرسودگی کم اشاره نمود. یکی از نکات منفی لوله چدنی روند اجرای کند کار به علت زمان بر بودن فرآیند اتصالات آن می‌باشد. با روی کار آمدن تکنولوژی‌ های جدید ساخت لوله، کمتر از لوله‌ های چدنی و گالوانیزه در لوله کشی ساختمان استفاده می‌شود.


لوله‌ های پلی پروپیلن (لوله سبز):لوله‌هایی پلیمری (پلاستیکی) مزایای زیادی نسبت به لوله‌ های سنتی دارند. وزن کم، اجرای سریع، خوردگی پایین، رسوب گیری کم و قیمت ارزان استفاده از این لوله‌ها را جذاب می‌نماید.

معایبی مانند عدم توانایی در تحمل فشار های بالا و تغییر شکل زیاد در سرد و گرم شدن دما استفاده از این نوع لوله را نیز محدود کرده است.




لوله های چند لایه (سوپرپایپ): با ترکیب جنس‌ های مختلف به صورت لایه لایه، نوعی از لوله ترکیبی (معمولا ۵ لایه) ساخته شده که با نام تجاری سوپرپایپ عرضه می‌شود. ترکیب آنها سبب می‌شود که در این نوع لوله مزایای مکانیکی هر یک از جنس‌ ها وجود داشته و از بروز معایب آن جلوگیری شده است.


به طور مثال می‌توان به مقاومت بالا، انعطاف زیاد، نصب سریع، رسوب و خوردگی کم و … اشاره نمود. امروزه استفاده از این نوع لوله در تاسیسات و لوله کشی ساختمان بسیار مرسوم است.

لوله کشی آب سرد و گرم با توجه به مجتمع یا تک واحدی بودن ساختمان و یا بسته به مورد کاربری آن(مسکونی باشد یا تجاری) می تواند بسیار متنوع باشد. در کلیه انواع مسیر آب مصرفی پس از اتصال به کنتور، به شیر یکطرفه قطع و وصل در ورودی ساختمان متصل می گردد.

در لوله کشی آب سرد و گرم ساختمان، آب معمولا از یک انشعاب اصلی وارد لوله تقسیم کننده می گردد و بعد از آن توسط یک یا چند مسیر جداکننده وارد ساختمانهای چند واحدی یا تک واحدی می گردد و انشعاب های آب سرد و گرم مصرفی، برای ورود به هر واحد در نظر گرفته می شود.





با توجه به وجود انشعابهای متعدد در لوله کشی آب بخصوص در مجتمع های مسکونی و تجاری بزرگ و همچنین لزوم بالا بودن ثبات و دوام لوله ها و پائین بودن هزینه های در نظر گرفته شده، مزایای استفاده از لوله های پنج لایه PEX-AL-PEX به شرح زیر می باشد :

- مقاومت مکانیکی بالا
- شکل پذیری آسان
- طول زیاد کلاف
- کمترین میزان ضایعات نسبت به سایر انواع
- کاهش قابل توجه میزان مصرف اتصالات
- سرعت نصب بالا
- عمرمفید طولانی
- صرفه جوئی در هزینه
- عدم نفوذ اکسیژن و اکسیده شدن تاسیسات
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.